Des for Presssss!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Klinkenberg - WaarBenJij.nu Des for Presssss!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Klinkenberg - WaarBenJij.nu

Des for Presssss!!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

25 April 2005 | Suriname, Paramaribo

Hello people in Holland!!!

Om te beginnen, mijn stage gaat heel goed. De kinderen zijn niet echt gemotiveerd om te leren, maar ik krijg ze al steeds beter gemotiveerd door de lesjes die ik geef. Tja wat wil je ook als je als 15 jarige in groep 6 zit en er wordt je amper uitgelegd wat je eigenlijk fout doet.... De kinderen zijn echt leuk en ik geniet ontzettend als ik les geef van alles om me heen! (wat dan Anne, de klas is door jou opgevrolijkt en verder zijn er geen materialen!!!)

Verder hebben we nog wat dingetjes meegemaakt. Ilse en ik zijn namelijk naar een massa-meeting geweest van Desi Delano Bouterse. Echt ontzettend leuk om een keer mee te maken!! Er waren eerst wat sprekers en elke keer als er een nieuwe spreker op kwam, werd er uitbundig gedanst op muziek en gezongen en geklapt!! Ook de spreker die op kwam, ging hier helemaal in mee! Echt leuk. Er werd ook veel gesproken over de bakra's dat ze daar gelukkig niet veel meer mee te maken hebben..... haha, daar sta je dan tussen de Surinamers.... Gewoon blijven lachen!! haha. Des for Pres, Neks no fout! Dit werd er heel de tijd geroepen. Dit betekent: Desi voor President, dan gaat er niets fout! Na zo'n 3uur te hebben gestaan, kwam the man! Bouterse. Zooooo wat een opkomst, hij dansen, zingen, draaien met die heupen!! Dat zie je en Balkenende en Wouter Bos en Koninging Beatrix en zelfs Maxima niet eens doen in Nederland!! Wat een flair heeft die man zeg.. hij heeft iedereen met zijn praatjes... een tweede cabaratier is ontdekt in hem! Hij maakt de mensen aan het lachen en hij is serieus echt heel open en vriendelijk om te zien. (ook al weet je wat hij vroeger gedaan heeft...) Na zijn woordje liepen we naar voren en kregen we in 1 keer van hem zelf een hand! Echt gaaf en daarna nog eens een knipoog! ;)

Ook zijn we in Groningen geweest met twee oudere mannen van boven de 70 en 80. En wat werden we verwend met eten in het vakantiehuisje waar we zaten! Heerlijk! We zijn ook een stuk de jungle in geweest met een Nederlandse man die daar al 25 jaar woont. Erg leuk... ik hielp die vent elke keer met de weg uitzetten, want er waren vaak bomen omgevallen die weggekapt moesten worden... Tja en aangezien ik veel uitdaging zoek hier in Suriname heb ik een dikke palmboom met een kapmes van een meter weggekapt! GAAAF! In de stromende regen, want ja het regenwoud is het regenwoud... en ik bleef maar volop kappen van bomen, tot we echt niet meer met de auto verder konden. dan maar lopen... na een tochtje met slippers door een stuk jungle zijn we daarna weer terug gereden in de 4wheeldrive die je bij de banden aanzette.... Echt cool!!

Verder zijn we ook naar Colakreek geweest. In de stromende regen kwamen we daar en hebben we in een hutje met Nederlandse-Surinaamse mensen gezeten.. Erg gezellig. De Colakreek is eigenlijk gewoon een sloot... meerdere dieptes dus je hebt daar ook kinderbadjes! Geweldig om te zien! En ja toen werd het me in 1 keer duidelijk waarom het geen BIERKREEK is! Het water is zo bruin als cola!! Vandaar de naam! Heerlijk om in de stromende regen in dit water te zwemmen... Tja zo'n goed weer is het hier dus niet.

Salsales gaat zeker lekker!! Heerlijk om met een ervaren salsadanser te dansen... alsof ik het al jaren doe!!

Oke en afgelopen weekend hebben Ilse en ik een weekendje Brownsberg gedaan. Een berg met veel dieren en mooie jungle. We kwamen daar smiddags aan en zijn daar meteen naar watervallen gelopen. Erg mooi! Op de terugweg zijn we en gifkikker tegengekomen en wel 5 BRULAPEN!! Wow geweldig. Helaas waren ze niet aan het brullen toen we ze zagen, maar ze waren prachtig rood, bruin geelachtig! Het staat op video. Toen we savonds in onze hangmat gingen slapen hoorden we zo'n beetje de hele nacht de brulapen! Je hoorde ze zo goed, dat het leek alsof ze nog geen 50 meter verder op zaten.... bleken ze 5 km verder op te zitten!! OKEE DAN! Niet normaal hoe hard die brullen. De volgende ochtend gingen we weer op pad om te wandelen en toen hoorden we de brulapen echt heel dichtbij.... samen met nog meer dieren maar helaas hebben we niet zoveel uitzicht dus hebben we ze niet echt gezien op het moment dat ze aan het brullen waren!

Nou weer wat meer ervaring erbij zoals je merkt! Ik maak elke dag weer iets nieuws mee, ik blijf echt versteld staan van die Surinamers en de omgeving hier... Nou nog een weekje stage en dan ga ik weer op trip.

Je hoort nog van me!
Kus Anne

  • 25 April 2005 - 20:08

    Marissa:

    heey moppiiejjj..,..,:P
    Wat weer een sppr leuk verhaal zeg!! en je bent nu ook op msn !! egt leuk om je zo weer te spreken zeg!!:D leuk om zo bekende mensen (die in suri benkent zijn) te ontmoeten!! dan voel jeje best wel trots of nie!! :P maarja nog een weekje en dan moet je al weer naar huis toe gaat zo snel zeg!! en jij hebt het ook egt naar je zin en dat is belangrijk!! en die kinderen daar zijn volgens mij wel heel blij met zon leuke juf!! die gitaar kan spelen!!whaha en jullie ook nog lkkr in het regenwoud gelopen nou lkkr hor allemaal dat zou k ook wel eens mee willen maken maar k zie het al helemaal voor me hoe jullie daar lopen hoe je het verteld. maar k ga weer heel veel plezier daar nog en geniet van de laaste weeken!! envan de trip die komen gaat!! heel veel groetje uit haastrecht
    >XXX<

    kiss HVJ marissa

  • 25 April 2005 - 20:17

    Fedor:

    Heey,
    Lijkt mij ook leuk om naar Suriname te gaan, word zo wel enthousiast van al die verhalen. Sorry dat ik maar zo kort op msn was (ik was even bezig met mn opleiding huishoudwetenschappen). Have fun verder nog met lesgeven en je komende trips!!
    Kus
    Kus!

  • 25 April 2005 - 20:19

    Fedor:

    Heey,
    Lijkt mij ook leuk om naar Suriname te gaan, word zo wel enthousiast van al die verhalen. Sorry dat ik maar zo kort op msn was (ik was even bezig met mn opleiding huishoudwetenschappen). Have fun verder nog met lesgeven en je komende trips!!
    Kus
    Kus!

  • 25 April 2005 - 20:41

    Brulaap Imma:

    Hey An!
    Lekker verhaal weer, super! Ik heb je net gemist op msn maar ik krijg hier toch alles weer te horen. :) Ik ben net terug van koorkamp, lekker weer het was geslaagd maar natuuurlijk hebben we jou gemist vooral toen we bij het kampvuur zaten. Iedereen riep waar is Anne, nu hier met der gitaar! maar helaas kon je ons niet horen..... ;)
    Anne nog even en je komt weer naar huis! maak er nog wat van, veel plezier!
    kus kus kus!

  • 25 April 2005 - 20:54

    Mama:

    Ja Anne, even een reactie op jouw ervaringen. We waren tegelijk met Fedor en Marissa online, dat was heerlijk. Nou jouw belevenissen liegen er niet om; wat zou ik er nu nog graag heen willen, met papa ook de jungle in !!!
    Zo te lezen en te horen erg gezellige en gasvrije mensen die suries.
    De groeten moet je hebben van dhr. en mw Vonsee en die zeiden dat Groningen ook erg de moeite waard zou zijn. Je bent er dus al geweest. Mooi hoor. Veel plezier nog met je stage en tot gauw horens.
    Veel kussen, dag mop.

  • 25 April 2005 - 21:59

    Mama:

    Ja Anne, even een reactie op jouw ervaringen. We waren tegelijk met Fedor en Marissa online, dat was heerlijk. Nou jouw belevenissen liegen er niet om; wat zou ik er nu nog graag heen willen, met papa ook de jungle in !!!
    Zo te lezen en te horen erg gezellige en gasvrije mensen die suries.
    De groeten moet je hebben van dhr. en mw Vonsee en die zeiden dat Groningen ook erg de moeite waard zou zijn. Je bent er dus al geweest. Mooi hoor. Veel plezier nog met je stage en tot gauw horens.
    Veel kussen, dag mop.

  • 26 April 2005 - 10:21

    Clara:

    hoi Anne,

    Wat een genot om jouw verhaal/ervaringen te lezen. Die DESI valt natuurlijk wel voor die mooie blanke schoonheden(zou ik ook doen als ik hun was). Gek he dat je gelijk aan zijn verleden denkt terwijl hij daar als een god vereert wordt.
    Ik hoop dat je stage voor die moppies iets oplevert als is het alleen je enthousiastme en doorzettingsvermogen al.
    Anne geniet van de jungle en de brulapen, gifkikkers enz. Wees voorzichtig en geniet nog volop. xxx kus ps. kan je mij ook de salsa leren??????

  • 26 April 2005 - 14:20

    Laidy:

    Hee An,
    Fa waka? (of zoiets, ik bedoel 'hoe is tie?') Dit was bij het jeugdjournaal!!
    Hier zijn de tentamens weer voorbij dus is de rust weer enigszins wedergekeerd! Wij hebben ook een heerlijk weekend gehad (koorkamp!!) even verstand op een laag pitje en genieten!
    Meid geniet nog van deze laatste weken en ik kijk nu al weer uit naar je volgende verhaal! You're doing great, keep up the good work ;)
    Dikke kus,
    Laidy

  • 26 April 2005 - 15:16

    Mijke:

    heej meissie
    wow.... wat een leuk verhaal zeg...
    echt leuk dat je het zo naar je zin hebt daar tussen de brulapen en de gifkikkers....
    leer die moppies nog maar veel dingen... geniet nog maar ff lekker daar en tot heel erg snel...

    liefs mijke

  • 26 April 2005 - 18:05

    Lindsay:

    Yo yo yo woman!! Wat jij daar meemaken erg leuk klinken allemaal. Super de fluupper... o, sorry, dat is geen Surinaams? Tof dat je salsa zo leuk vind. Hun als ritmische mensen vinden zeker dat jij als Bakra er brood van gegeten hebt, hahah! nee hoor meissie. Je doet het vast geweldig. We kijken alweer uit naar je volgende trip en dus je volgende verhaal. Jammer dat die kids niet zo gemotiveerd zijn. Dat werkt misschien minder prettig. Toch fijn dat je het ondanks dat nog steeds leuk vind. Veel plezier met je trip volgende week. Ik zit dan weer met m'n luie reet in de sneeuw een beetje les te geven (in Frankrijk) dus het zal een week later worden dat ik reageer. Meisje, tot je volgende avontuur.
    MISS YOU!!!

    dikke kus, Linds.

  • 27 April 2005 - 18:43

    Kees En Wilthony:

    Wij hebben vandaag al geskied en de boot goed uitgeprobeert. Erwin ging mee als technische man en alles doet het weer piekfijn. (Het water was wel heel koud). Fijn dat je stage zo goed loopt.Wel apart zeker dat je middelbare scholieren in je klas hebt.Anne wat maak je toch veel mooie dingen mee daar in Suriname,om jaloers op te worden.Ik mirjam wind dat je wel al erg lang van huis bent.het gaat je goed Anne liefs van ons uit Oudewater

  • 29 April 2005 - 13:07

    Sander Nijssen:

    hey Anne,

    Alles nog goed daar?
    Hier begint het weer gelukkig ook te verbeteren, maar tegen jullie bruine kleur zal ik niet opkunnen.
    Alles goed met stage? Ongeveer klaar?

    xx Sander

  • 29 April 2005 - 15:36

    Van Oma Klinkeberg:

    hallo anne

    nog een keer een berichtje van mij. elma gaat van de week naar griekenland.en voor ja het weet ben je weer thuis! de tijd gaat snel het beste en een dikke kus
    oma
    en ook de groeten van kees elma en je neef stefan -xxxxxxxxxx-

  • 01 Mei 2005 - 08:08

    Mijke:

    heej lieverd ik zit nu in zeeland ben al flink verbrand.... hoe is ie daar? je komt al weer bijna thuis jo... dan gaan we weer eens goed bijkletsen he.....

    xxxxx mijke.. hvj

  • 02 Mei 2005 - 11:39

    Marissa :$:

    nog een keertje ff wat schrijven! want k hoorde van je moeder dat jij samen met ilse naar een jungle gaan waar nog nooit een toerist is geweeest wat ontzettend gaaf zeg!!!!k ben egt jaloers :p kijk je wel uit met 2van die dragers?? :p whaha
    nou heel veel plezier daar in de jungle !!!
    hele dikk kus !!!
    marissa

  • 03 Mei 2005 - 08:44

    Christine:

    Hoi Anne,

    Iedereen wordt enthousiast, van jouw verhalen! Ik geloof dat de kinderen in je klas het heel erg waarderen dat jij er bent, ik wist niet dat het onderwijs er zo slecht van kwaliteit was. Kom je nog veel mensen met van die rare namen tegen?
    De verhalen van je trips in de jungle klinken geweldig, is het weer ook zo benauwd en klam daar? In Vlaardingen hebben we geen brulapen en gifkikkers; wel brulkikkers!!!
    Wil je de volgende keer mr Desi voor mij arresteren graag!?
    Hier alles 'rond en gezond'. Vandaag is Simon jarig; 2 jaar. Hij werd vanmorgen helemaal enthousiast van de slingers en ballonnen maar verder snapt hij het nog niet echt. Voor moederdag (zo 8 mei) kreeg ik van Simon alvast een kadootje; een geverfde pannenlap met zijn hand erop, moest je dat koppie van hem zien toen ik het uitpakte! Nou Anne, geniet van je laatste weken en kom heelhuids thuis!
    Kus,
    Christine

  • 03 Mei 2005 - 08:59

    Christine:

    Hoi,
    Moet je ook nog heel veel groetjes doen van oma uit Oudewater en een hele dikke kus. Oma vindt jou wel heel erg avontuurlijk maar wij vinden oma ook wel een beetje avontuurlijk he!?

  • 06 Mei 2005 - 12:33

    Brulkever Bunium:

    Hello Anne,
    are you now also working on your political career? little bit of winking to the president there.. naughty girl! and those salsa moves, you can show them here when you return! had a little bit of that in Madrid..! CU soon!

  • 08 Mei 2005 - 19:48

    Mama:

    Lieve Anne, Als je dit leest, ben je gelukkig terug uit de jungle, waar nog nooit 1 toerist geweest is. Deze week heb ik veel aan je moeten denken, zo van "als het maar goed gaat daar met haar"
    Voor jou een mooi avontuur hoop ik,maar voor mij even een week van angst. Maar goed ik ben benieuwd naar jou lieve schat, naar jou verhaal en zeker gauw jou weer zien. dag lieve snollebol xxx mama

  • 09 Mei 2005 - 14:39

    Mijke:

    heej meisje.. hoe was het in de jungle? ik ben echt benieuwd naar dat verhaal... hier is eigenlijk alles goed... gisteren hebben we het kampioensfeest van psv gehad was echt super vet... volgende week ben je gewoon alweer terug weet je hoe snel dat is gegaan echt niet normaal joh... vind het wel weer gezellig hoor dat je weer thuiskomt....

    xxx mijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 24864

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: