Salsa in de ZOO! En stage!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Klinkenberg - WaarBenJij.nu Salsa in de ZOO! En stage!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Klinkenberg - WaarBenJij.nu

Salsa in de ZOO! En stage!!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

14 April 2005 | Suriname, Paramaribo

Mi taki Sranan Tongo!

Zo hoe is het met jullie in Holland? Hier gaat het goed! Tja nu is de vakantie toch echt voorbij en komt het echte werk er aan! Eerst nog een dagje dierentuin in Paramaribo. We komen daar aan, moet je door een poortje en ingevallen hut entree betalen... 2 srd (= 50 eurocent)Niks dus. We liepen door, en overal om ons heen rotzooi, vuil en ingevallen gebouwtjes. Oh daar zitten dieren in!! We liepen door de kinderboerderij en we zagen kippen, kuikens varkens etc. Heel bijzonder voor de Surinamers daar! Daarna kwamen we langs een aquarium.... wat ligt daar? Een dooie piranha! Oh zegt dat vrouwtje... aangevallen door een andere piranha... (goed heel normaal dat die dood halfopgegeten daar nog ligt). Een slang die half ligt te creperen, een aap die gek wordt van zijn kleine hokje en zichzelf en andere aapjes pijnigt.... slecht verzorgd dus. Maar de tijgers en jaquars krijgen prima te eten. er lopen los ezels rond en deze worden gevoerd aan de tijgers en jaquars. Heerlijk om zo'n half dode ezel te zien, mond open, tong eruit.... gatsie! In het volgende hok ligt het been van de ezel! Okee dan! Deze dierentuin is meer een plaats waar je een ziekte kunt oplopen, dus echt lang zijn we er niet geweest!

De eerste stagedag hup met de fiets naar school. Wij the bakradiehards, doen dat gewoon effe. In de veronderstelling dat de fietsen niets mankeerden, reden we in Paramaribo op een drukke weg, waar je met auto's ook spitsuur hebt (jaja file in Suriname... vinden de zurinaamers niet erg hoor--> relax), achter elkaar. Goed wie had de fijnste (maar niet heus) fiets? Anne Klinkenberg. Wie trekt er een witte broek aan met lange wijde pijpen? Anne Klinkenberg. Wie rijdt er dus achter aan, komt voor geen meter vooruit en wie z'n broek zit onder de oliesmeer van de ketting en modderspetters van de diepste kuilen in de weg? Juist ja... ANNE KLINKENBERG!! Ja we hebben toch best wel rot weer ook.... En toen uiteindelijk Ilses fiets er mee ophield konden we verder lopen. Zijn we eindelijk een keer niet aan het 'wandelen' volgens de Surinamers die ons voor gek verklaren dat we altijd en overal wandelen, WANDELEN WE NOG!! Maar ook met een fiets!! Het toppunt van BAKRA zijn. Goed bezweet en smerig aangekomen, heb ik de leerlingen uitgelegd dat mijn witte broek een tweede Holi Paqua heeft ondergaan.... daarna gewoon les gegeven. De kinderen zijn echt geweldig in de klas. Beleefd, maar wel ondeugend en totaal niet gemotiveerd. Ik ga me daarom richten op de kinderen, om deze zo goed mogelijk te motiveren in de klas voor mijn lesjes. het is ook saai moet ik zeggen.... Doordat ik 1 dag zelf heb gedraaid zonder de juf, hebben de kinderen kunnen ondervinden dat het ook anders kan. De klas wat meer opgeleukt en de kinderen met verschillende werkvormen kennis laten maken. Er kwam ook een zangjuffrouw... de liedjes waren zo saai... maar de kinderen zetten er zelf een dikke beat onder, drum op tafel met pen en handen (wow wat zijn die ritmisch) en het lied wordt zo een hit!! Tja kom ik aan met EEN NEDERLANDSE AMERIKAAN------ EN VAN VOOR NAAR ACHTER VAN LINKS NAAR RECHTS. Nou dat vonden ze ook leuk, want de juf met een gitaar, blijft spannend!
Oja ik wil graag Surinaams leren, Sranan Tongo dus vraag veel aan de kinderen: Ik praat Surinaams= Mi taki Sranan Tongo.... de kinderen liggen helemaal dubbel!! OKEE!!

Verder zitten we ook onder salsales. Heel gezellig draaien met die heupen op relaxe muziek met nog meer stagiaires en duffe Surinaamse stelletjes... Erg grappig en leuk om twee keer in de week te doen!

Goed verder is de concentratie voor school ver te vinden, maar heb ik het wel naar mijn zin! Ik hoop weer iets te horen van jullie!

Kus Anne

  • 14 April 2005 - 20:31

    Keessie De Vleessie:

    hoi anne ik zit nu effe te lezen over jou ervaringen aldaar.
    heb gelezen over de vogeltjesdans en gezien dat je vindt dat we aan een nieuwe boot moeten (leuk hoor)
    Eerst praatte je over ONZE SPEEDBOOT en ik trots,nu laat je deze zinken.!?.
    Maar goed dit even terzijde. Het lijkt mij ook een heel mooie ervaring daar in de jungle dat zou ik best graag ook ervaren.
    Heel veel groeten uit Oudewater.

  • 14 April 2005 - 22:42

    Kris:

    Heej, ik ben weer thuis ! Beetja jammer, maar ja, heb maandag nog even met je kunnen dansen ;-) Vond het leuk jullie allemaal nog even te zien op de dansles. Nog heel veel plezier en de groetjes aan de andere meiden. x

  • 14 April 2005 - 22:45

    Kris:

    Heej, ik ben weer thuis ! Beetja jammer, maar ja, heb maandag nog even met je kunnen dansen ;-) Vond het leuk jullie allemaal nog even te zien op de dansles. Nog heel veel plezier en de groetjes aan de andere meiden. x

  • 15 April 2005 - 07:29

    Mama:

    Ha lieve Anne,
    Hier ligt voor jou bericht klaar dat je je OV kunt ophalen! Maar nog even blijven fietsen ( Hmm) door de kuilen en eigenlijk heb je denk ik best moeten lachen dat je zo lekker vies voor de klas stond! Voor jou ook een uitdaging om het wat gezelliger te maken in de klas. Leuk voor die kids.
    Goed idee om op salsales te gaan, zal jij geen moeite mee hebben; je heupen zitten al los!!
    Goede tijdbesteding en verder nog veel plezier hoor en de groeten ook aan Ilse en Lieke en HENNA.
    Veel kusjes van ons.

  • 15 April 2005 - 07:53

    Pap:

    Hoi An fijn dat je het nog steeds naar je zin hebt en veel leuke en spannde dingen meemaakt daardoor missen we je hier wat minder dus ga zo door. Kusknuffelklapzoen van Pap

  • 15 April 2005 - 07:55

    Pap:

    PS was jij nou die saaie zangjuf??? Ik heb ook nog een hotmail gestuurd.

  • 15 April 2005 - 10:26

    Mijke:

    echt weer leuk om die verhalen te lezen....
    okee als je terug komt mag je mij ook wel wat surinaams leren....
    heel veel suc6 met je stage en met de salsa lessen... o jah en ook nog suc6 met concentreren...
    liefs mijke en natuurlijk de rest van de familie

  • 15 April 2005 - 14:39

    Renzi:

    Hoi Anne!
    klinkt echt super leuk! je kan leuk vertellen. zullen de kinderen ook wel leuk vinden!?!
    nog heel veel plezier!

    xxx
    Renzi

  • 15 April 2005 - 15:02

    Imma:

    Heey An!
    Wat lachen joh! Ga vooral zo door! Ook voor de klas, want Anne als je zo'n indruk achter laat dan zullen ze je niet snel vergeten!
    He en doe van mij de groeten aan de guys over there :) Zij zullen het ook wel naar hun zin hebben.
    maaaarrr een hele dikke kus voor jou van Ims :D

  • 15 April 2005 - 15:25

    Broer:

    Hoi Anne,

    Had je in de jungle nog niet genoeg dieren gezien dat je naar de dierentuin bent geweest? ;) Wel grappig dat ze daar heel makkelijk doen over dooie beesten. Zet hem op met Surinaams leren! Mi taki geen Sranan.
    Kus

  • 15 April 2005 - 16:16

    Marissa:

    heey anne
    weer een leuk verhaal om te lezen!!! het lesgeven bevalt ook goed na zo'n eerste dag?? zo te horen wel :D en die kinderen luisteren ook een beetje naar jou of eigenlijk nie egt?? :P k denk het wel volgens mij zijn ze hartstike lief daar zo!! Nou lkkr om in de dierentuin te lopen met dooie dieren lkkre dierentuin zeg ?? :Pwhaha wat leuk dat je ook salsales doet egt heel leuk!! lkkr dansen doen ze dat daar veel?? en ook met je gitaar lkkr nederlandse liedjes leren!! heel leuk!! maaruh nog heel veel plezier daar in suri en lkkr lesgeefse en wanderlse :P Heel veer KUSJES uit Haastrecht en van oma

  • 15 April 2005 - 22:00

    Clara:

    hoi anne de panne(=dat ook surinaams?
    Wat een verschil he hier of daar en dat op allerlei gebried, fysiotherapie voor je hond hier in ned. of daar een dooie beestenboel in Suri.
    Anne, geef al je juffen inspiraties door aan de kids en je zal altijd in hun herinneringen blijven bestaan. Succes en geniet ervan xxx

  • 16 April 2005 - 15:37

    Felix:

    Lieve Anne,
    Ik heb nog wel een paar zwarte broeken liggen; zal ik ze even sturen?

    Ik vind het fijn dat je je zo goed vermaakt. We missen jou wel, vooral ons Mijke.
    Morgen moeten we zingen. Er wordt ook een a.s. koorlid gedoopt: Melanie, het zusje van Kevin en Jennefer.
    Heel veel lieve groeten, Felix

  • 16 April 2005 - 15:39

    Lindsay:

    Hey Lieverd!!
    Was een super idee om op salsa te gaan!! Je kan nu je broeken zelf innemen, dus kun je dadelijk als je terug bent verder met mij en Stef gaan Salsadansen!hahaha!! Misschien kunnen we elkaar nog wat leren, andere pasjes of draaien etc... Echt heel erg tof. Dus je hebt je project ook al gestart daar in je klasje? Dat is heel goed, heb je in ieder geval ook wel een doel, om iets te bereiken. Schitterend An. Meisje toch wat mis ik jou!

    Geniet van elk moment, want voor je het weet zit je weer bij ons in dit kikkerlandje.

    Lieve Anne, tot het volgende avontuur!
    Dikke kus, Linds.

  • 16 April 2005 - 19:30

    Fenneke:

    Swing ze daar met die Salsa!! Haha, echt wel lachen..
    Leuk om je verhalen te lezen en ik wordt natuurlijk uitgebreid op de hoogte gehouden op zaterdag! Je zus is inmiddels aardig ingewerkt, kunnen jullie straks mooi samen aan de slag.
    Groetjes en veel liefs Fenneke

  • 17 April 2005 - 19:04

    Ben Teeuwen:

    Hello Anne, wat een mooie verhalen over die dierentuin. Daar is de burgers bush niets bij! klinkt goed allemaal, hoop dat het allemaal goed bevalt! Succes nog en hou ons op de hoogte (waar blijven die foto's van halve ezels????!)! mvg

  • 17 April 2005 - 19:10

    Klara En Steffen:

    Anne,

    zo te zien vermaak jij je daar prima en groot gelijk heb je!!
    We wensen je nog heel veel plezier toe tijdens dit grote avontuur en doe vooral alles wat je doen wilt want voor je het weet zit je weer in dit saaie koude HOLLAND!!

    Lieve groetjes van ons

  • 20 April 2005 - 20:10

    Maike:

    Heej Anne,

    Echt ontzettend gaaf om je verhalen te lezen. Salsales lijkt me ook echt melig en zo'n vage dierentuin....je maakt wat mee joh! Veel succes nog op je stage en fijn om te horen dat alles naar je zin is!

    xxx

  • 22 April 2005 - 10:56

    Chiara!!.:

    Hai Anne..
    Echt leuk jo, wat je daar mee maakt!..Ik vind het altijd leuk om je verhalen te lezen!..In iedergeval nog heel heel heel veel plezier daar en succes nog met je stage:>!
    Xx.Chiara

  • 22 April 2005 - 14:02

    Diabetenpoli:

    Hoi Anne,
    zo te lezen heb je het prima naar je zin! Wordt er ook nog gewerkt? Wij zijn natuurlijk ook erg benieuwd naar je blds?
    Gaat het goed? Moet je veel bijregelen bij die bosjesmannen?
    Geniet ervan!
    Linda, Diny en Janske

  • 24 April 2005 - 15:35

    Mijke:

    heej lieverd
    alles goed?
    wij zijn net terug van het kamp en het was kei gaaf... o ja ik aan iedereen de groeten gedaan...
    meisje ik mis je

    xxxx mijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 24865

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: