Happy Pasen everyone! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Klinkenberg - WaarBenJij.nu Happy Pasen everyone! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Klinkenberg - WaarBenJij.nu

Happy Pasen everyone!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

28 Maart 2005 | Suriname, Paramaribo

Waaaat! Ik zeg Hallo tegen al mijn lieve mensen uit Nederland! Erg leuk om jullie berichtjes te lezen. Helaas kan ik nog niet foto's plaatsen... Daarvoor moet ik in de stad nog eens goed kijken of ik daar wel foto's er bij kan zetten. Maar maybe de volgende keer jongens!

We zijn op het moment erg druk met het regelen van tripjes die we willen maken en we hebben al 1 trip gehad! Via onze huisbazin kregen we te horen dat er plaatsen vrij kwamen de volgende dag... en of we mee wilden.. tja waarom niet, mooi begin van de Paasvakantie! Voor twee dagen naar Galibi, indianendorpje ten oosten van Paramaribo. Samen met een stel van rond de 50, gingen we in een bus met de tassen achterin op weg. Heerlijk die hobbelende wegen, geen autogordels en raampjes die klapperen!! We keken onze ogen uit, de mooie houten, hutjes langs de kant... heel klein, best armoedig....Maar goed, bij de eerste stop hebben we kennis gemaakt met een aapje, een ara en verder nog meer dieren. Echt mooi! We reden verder en na 3 uur met de bus kwamen we in Albina. Daar zijn we naar de wc geweest en moesten we overstappen op een boot. De wc had geen slot en moest je doortrekken met een emmertje water, waar je ook je handen in moest wassen... tis maar dat je het weet. Oke, we stapten in de kiaka (de boot) en gingen op weg. Het zou lekker weer worden dus nam ik geen poncho mee.... SHIT! je werd kletsnat in die boot, door het water wat aan de zijkant naar binnen komt. Heerlijk! Dus moesten we een zilver groot zeil over ons heen trekken, want het begon daarna nog te regenen. wij met z'n 5en onder zo'n zeil, geweldig uitzicht (maar niet heus)! Na een uur varen kwamen we aan in Galibi. WAUW!!!!!! Wat een mooi strand met palmbomen... super! We kregen vrije tijd dus wij meteen op pad in het indianendorpje... geweldig hoe de mensen zelf moeten zorgen te overleven... vis vangen, hakken, schoonmaken, casavebrood maken, manden vlechten, sieraden maken... Don't worry... deze mensen hoeven niet eens aan problemen te denken: pensioenregeling bijvoorbeeld! Een leuk contrast was dat de mensen ook eens in de zoveel tijd naar de stad gaan met het geld wat ze via toeristen hebben verdiend. Kopen ze kleding en schoenen etc. Zie je een indiaan een vis schoonmaken met nike air max aan! HALLOOHOO! Kom ik daar in mijn kloffie aan! echt grappig. Rietenhutjes, golfplaten huisjes en stenenhuisjes zag je er. Heerlijk in een hangmat gelegen en gerelaxed! Na een rondleiding in het dorp zouden we savonds 8 uur de zeeschildpadden gaan bekijken. Wij wachten, wachten, wachten... De bootman was er nog niet! om 12 uur snachts kwam de bootman, zo zat als een skup (lekker brabants), aan om bedden uit te laden voor andere toeristen... goed om 2 uur snachts vertrokken we met de kiaka richting de kust. Nou die zee was woest niet normaal. Die golven! Ja de hekgolven van onze speedboot zijn er niets bij! en dat snachts in het donker! Na 6 keer proberen zat het anker vast en konden we kijken. Geweldig met volle maan, die 'big' schildpadden! 2 vierkante meter. Er waren er veel en ik heb er ook 1 aangeraakt!! Terug over zee, naar bed om te slapen! De volgende dag zijn we met de kiaka naar Frans-Guyana geweest. Een buurland ten oosten van Suriname. Heel mooi! De reis terug weer met de boot en bus, hobbel de hobbel... was geweldig!

Holi Paqua!
Dit is een Hindoestaans lentefeest. Ze vieren het nieuwe jaar. Die dag was het ook stille zaterdag, dus het zou niet echt druk worden. Maar wij, al goed voorbereid, oude kleren aangetrokken, gekleurd poeder gekocht en naar de stad! onderweg werden we door verschillende mensen al besprenkeld (gewoon ondergegooid), met gekleurd poeder en verf. Heerlijk! met verschillende bands op de achtergrond, dansten de mensen volop salsa. Vraagt er een jongen aan mij of ik met hem wil spelen..... WAT GATVER!!! Nee dat is dus dat je hem moet besprenkelen met die poeder! haha, niet alle surinamers zijn viezerikken!! Je werd helemaal onder gegooid met water, verf, gekleurd poeder, wasmiddel en geurtjes. Ik zag er niet uit en heb die dag 6 verschillende gezichten gehad! Motorolie zat er ook bij.. was minder! Nou die mannen! Buka buka!!! Nee dankje, je wordt door sommigen mannen of jongens zo hard en stevig vastgepakt en moet je op en neer gaan met dansen, dat je je niet meer kunt losmaken. Gelukkig waren we met 6 meiden (waarvan er 3 ook weer gepakt werden om te dansen haha!)! Na een paar uurtjes volop (solo)dansen, werden we door een Hindoestaans gezin uitgenodigd om bij hen te komen eten.. heel leuk. Daarna naar huis want we hadden beloofd om naar de Paaswake te gaan in de kerk. binnen 3 kwartier hadden we ons zo goed mogelijk gewassen en 2 keer mijn haar uitgewassen en kon het er net mee door om in de kerk te gaan zitten! na een mis van 2 en een half uur waarin ik alleen maar gedut heb, was deze dag onvergetelijk! ik heb niet gefilmd, alleen foto's gemaakt.

Nou ik heb nog zoveel meer te vertellen aan jullie en ik ben ook zo benieuwd hoe het met jullie gaat! Ik heb het erg naar mijn zin hier! De volgende trip begint zaterdag 2 april naar bosnegerdorpjes, het oerwoud en een opperhoofdfeest! 5 dagen lang. Ik kom mijn vakantie wel door!

Hierover horen jullie meer. Ik weet niet of het nog gaat lukken met de foto's. ik ben al blij als ik mijn verhaal op internet binnen de tijd neer kan zetten(sorry ik neem beetje het gedrag van surinamers over: RELAX MAN)!

Nou bakra's see ya soon!!

Kus Anne

  • 29 Maart 2005 - 04:21

    Anne:

    eej ik dacht dat je daar stage ging lopen maar ik lees alleen maar verhalen over tripjes, relaxt man!:P
    xxx

  • 29 Maart 2005 - 06:24

    Mama:

    Ha lieve Anna,
    Geweldig jou verhalen, wat een mooie ervaring.Geniet er maar van want je kan nog lang genoeg voor de klas staan.
    Ik zou nu trouwens wel met je mee willen naar de bosnegers, dat zien wij heel af en toe eens maar dan op TV. Erg leuk, maaruhh
    waar en hoe slaap je daar ?? Ja voor jou ook 'n verrassing waar jij heel niet mee zit {hmm} Ja An je zult het eenmaal thuis toch zeer waarderen hoe goed je het hier hebt. Veel plezier en tot gauw horens. Hier draaien we in de winkel top, ja heel druk! Nou dag lieverd en pas goed op jezelf.
    Dikke kus Mama
    ps. Ik heb 'n extra zaligPasen kus gekregen van Felix zogenaamd van jou. Hij zei, die is van Anne.

  • 29 Maart 2005 - 08:13

    Lindsay:

    Die anne toch!! Ik kan me voorstellen dat jij je daar helemaal goed voelt. Wat een toffe ervaringen, ik kijk al uit naar je volgende verhaal. Ik mis je echt wel! Geniet ervan 2 april meiske. En maak je geen zorgen over de foto's, die zien we anders wel als je weer thuis bent. RELAX MAN!! See yah...

    xxx Linds.

  • 29 Maart 2005 - 08:23

    Clara:

    lieve Anne,
    Anne geniet ervan en hou de relax man lang aan. Je verhalen zijn om te watertanden. Ik zie het al helemaal voor me. Anne, met een grote smile op je gezicht. Hou je taai and stay relax

  • 29 Maart 2005 - 10:18

    Mijke:

    heej lieverd

    echt super jou verhalen en wat een geweldige ervaring...
    ik had jou wel eens willen zien met al die kleurtjes....
    wij hebben iets minder lang inde kerk gezeten maar jah...
    ik mis je heel erg en ik zie er ook weer echt naar uit om over een paar maanden weer flink te gaan stappen..(samen met jou en de bos negers)

    en doe alles maar rustig aan en blijf vooral relax

    kus mijke

  • 29 Maart 2005 - 12:44

    Imma:

    Hey Zus!
    Het eerste wat ik doe uit school is even je site bekijken! altijd een verassing wat er nu weer zal staan!! En wat super allemaal! ook hoe je het verteld erg leuk Anne. Veel plezier (hoevaak moeten we jou dat niet wensen!) met je volgende trip. Ik ben erg benieuwd of je nog wel dezelfde bent als je terug komt! als ik je nog maar herken!
    overdreven natuurlijk ;)..
    hele dikke kus
    Ims

  • 29 Maart 2005 - 18:20

    Liesbet:

    Hee An,
    ik zit weer een van jouw heerlijke verhalen te lezen. Alsof ik er zelf bij ben :-)!! Hou vol zo meid, ook die positiviteit HEERLIJK!
    De foto's komen idd wel als je weer thuis bent!! En een video?!! Dat worden leuke lesuurtjes terug hier in NL.:-) "De juf in een bootje in 'the middle of nowhere' ;-) "
    Kus,
    Lies

  • 30 Maart 2005 - 12:19

    Mieke:

    Haha chillll...
    Heb je ook al zo'n dikke negerkont?? Haha!!!
    Miss ya,
    Kus Mieke

  • 30 Maart 2005 - 17:19

    Marissa:

    heey
    k geniet er weer helemaal van zeg je vertelt alles zo leuk elke keer weer ff kijken naar wat jij geschreven had !! k vind het ook leuk hoe fijn jij het daar hebt !!! en dan dalijk weer het verhaal van de 2de trip k heb er nou al zin in zeg!! en je hebt ook een leuk pasen/nieuwjaar gevierd whaha lkkr toch :P nou hier in haastrecht k het ook een beetje lkkr weer de zon gaat al een beetje schijnen eindelijk :D en oma leest ook al je verslagen die printen wij ff uit en zij is heel enthousiast! nou hele dikke zoenen van ons allemaal
    >XXX< fam streng > marissa

  • 31 Maart 2005 - 17:46

    Hylke:

    Een surinamer in de klas is echt handig: bouler?? nou weet ik ook wat dat betekent, ik ga hem nog wat vragen denk ik.
    Cheers,
    Hylke

  • 02 April 2005 - 16:50

    Anika:

    Heeey Anne! Dus daar in Suriname gaat alles ook lekker relax, hier op Aruba ook, heerlijk he!!Kei leuk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt! Ben erg benieuwd naar de foto's! veel plezier!
    kus uit Aruba

  • 05 April 2005 - 00:45

    Kris:

    Heej Anne, miss tot morgen op de Brownsberg !! We komen eraan en hopen dat we jullie zien. x Kris

  • 05 April 2005 - 19:32

    Christine:

    He Anne!
    Erg leuk om je verhalen te lezen. Suriname is zo multicultureel en daarom is er ook zoveel te beleven. En dat doe je ook. Leuk he die salsa muziek, wordt je helemaal vrolijk van! Kom maar een keer naar het Rotterdamse carnaval, maar jouw belevenissen zijn ongetwijfeld niet te evenaren. Dit weekend was het echt lente hier maar komend weekend wordt het koud, dus geniet van de warmte daar!
    Tot gauw, dikke kus!

  • 06 April 2005 - 15:04

    Annefleur En David:

    hoi lieve Anne, kom je zondag 10 april op ons communiefeest.wat zou dat leuk zijn . ben je al bruin? ik hoop dat het goed met je gaat. xxxxxx

  • 08 April 2005 - 13:41

    Oma Klinkberg:

    hallo anne
    fijn dat alles zo goed met je gaat leuke manier om zo van je te horen
    wat je allemaal ziet en meemaakt hier in lopik
    gaat alles goed ik heb niet zo veel te vertellen als jij
    maar toch even de groetjes en een dikke kus van oma uit lopik en een dikke kus van kees elma en je neef stef

  • 09 April 2005 - 10:43

    Mieke:

    Heej Bakra, heb je daar ook een b-tje leuke disco's?? Haha... hier is alles zoooooOO hetzelfde, je mist nix hoor!

    Dikke zoen

  • 09 April 2005 - 10:45

    Mieke:

    Heej Bakra!!
    Heb je daar ook een b-tje leuke disco's? Mannen?? Hihi! Hier is alles SOOoo hetzelfde, je mist nix hoor!

    Dikke zoen

  • 09 April 2005 - 10:45

    Mieke:

    Mmmhh... mijn berichtjes komen niet aan :(

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 24870

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: