Ja juffrouw..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Klinkenberg - WaarBenJij.nu Ja juffrouw..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Klinkenberg - WaarBenJij.nu

Ja juffrouw.....

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

22 Maart 2005 | Suriname, Paramaribo

Hallo Bakra's!!

Wat leuk dat jullie al zo veel gereageerd hebben op mijn site. echt ontzettend lief!! Leuke manier om even mijn sociale contacten te bekijken! Super!

Zo al weer een aantal dagen achter de rug, die naar mijn gevoel al te snel voorbij zijn. maar ik heb nog wat dagen en weken!
We hebben de stad al eens flink doorgelopen en we horen aan alle kanten allerlei vreemde geluiden: apen, honden, en nog veel meer.. Dat zijn de mannen! Nou echt niet normaal, je kan geen 10 meter lopen of je krijgt die geluiden te horen. Tja dat went wel! Over de markt gelopen, kwamen we langs allerlei kraampjes met verste groente en fruit en allerlei Surinaamse specerijen zoals casave. Vers, maar ook onhygienisch. De dode ratten liggen op de grond... Ook het drukke verkeer is even wennen. Het claxoneren ontbreekt niet hier in Paramaribo. Chaotisch!!
Zaterdagavond is het een goede avond om te stappen, dus zijn we dat ook wezen doen. De stad in.... gezellig met Claudia (vriendin van huisbazin Henna). Zij is 42 jaar, maar ontzettend gezellig en heeft gevoel voor humor, daardoor lijkt ze nog geen 30 jaar.
Wat gezellig is dat, al die mensen zijn zo relax! NO SPAN! Eerst zijn we wat op terras wezen drinken. Daarna zijn we naar een café gegaan waar je heerlijk in een hangmat of hangstoel kon liggen, zitten en kon genieten van een subtropisch drankje... Mooie verlichting en een uitkijk over de kleine Waterkant.... Echt gaaf! Tja en daarna leidde Claudia ons de disco in. Nou wat een lol hebben we gehad. De mensen zijn zo relax hier! tot in de vroege uurtjes zijn we doorgegaan...!

We hebben ook al het 1 en t ander van de cultuur gezien in Paramaribo. Bijvoorbeeld een synagoge en moskee naast elkaar. Paramaribo is de enige plaats waar deze twee gebouwen naast elkaar staan, zonder dat er geweld of ruzie bij komt. Ook hebben we de grootste houten Kathedraal van de wereld gezien.... tegen de muur lagen de condooms.... Tja en dat is het straatbeeld van Paramaribo!
En de zon mag er ook wezen natuurlijk. Veel bewolking is er ook, maar de zon komt geregeld om de hoek kijken. Dus zijn we in een hotel op het terras wezen zwemmen. Heerlijk vertoefd!

En de eerste dagen stage zijn leuk gelopen. Erg wennen die open lokalen, met 1 deur, ramen open met kippengaas en 1 schoolbord met tafeltjes en stoeltjes. Afval wordt buiten op 1 hoop gegooid, wc zijn goor! De kinderen zijn erg beleefd en spreken met 2 woorden. Ja juffrouw, is goed juffrouw. Zeik niet juffrouw! Haha, wat netjes, die Surinaamertjes zijn behoorlijk brutaal hoor! Maar goed ik kan ze wel aan! Dadelijk paasvakantie en tripjes maken en dan ga ik toch echt lesgeven!

Maar goed, ik zal niet lang meer kletsen, want de tijd is bijna op. ik moet nog een mogelijkheid vinden om foto's er op tezetten want dat lukt niet in alle internetcafe's.

Verder kunnen jullie me altijd een kaartje sturen als je wil op het adres:
Rudielaan 8

dikke kus

Thea en Peter

• 23 Maart 2005 - 04:27

Anne:

klinkt echt allemaal heel leuk. nog veel plezier juffrouw!

xxx

• 23 Maart 2005 - 08:44

Liesbet:

Lieve An,
    het klinkt super!
    Hier in ons kikkerlandje schijnt nu ook echt een lentezonnetje, heb al lekker op het balkonnetje gezeten!
    Dikke kus Liesbet

• 23 Maart 2005 - 13:08

Mijke:

echt heel leuk om dit allemaal te horen

heel veel suc6 nog met lesgeven aan die lieverdjes

heel veel liefs mijk en natuurlijk ook de rest van de familie

• 23 Maart 2005 - 15:59

Marissa:

heey anne
    WOUW!! het klink egt heel sppr!! zo te horen heb je het egt lkkr naar je zin??!! En al lkkr wezen stappen?? oma leest ook alles van wat je hier allemaal neerzet. we hebben ff een vraag.. welke klas geef je eigenlijk les daarzo?? Maaruh heb je al een leuk negertje op het ook ?? :P whaha . nog heel veel plezier daar en een goede juffrouw zijn he?? :P een hele dikke kus van ons allemaal. >XXX< marissa

• 23 Maart 2005 - 16:12

Familie Somers:

Wat klinkt dat GAAF..!! nog veel plezier met les geven doeg XxX iedereen..

• 23 Maart 2005 - 18:02

Imma:

Jaa dit klinkt leuk leuk leuk! haha ik geef het weer door aan degene die naar je vraagt. ennuu An er zijn hier mensen die je willen ontmoeten in Suriname! (jij weet wel wie ;) )

kus Ims

• 24 Maart 2005 - 07:34

Mama:

Lieve Anne,
    Aan ons wordt steeds gevraagd; zouden jullie daar ook niet naar toe willen, even op vakantie.
    Maar je begrijpt, dat dit voor ons helemaal de verkeerde tijd is. Een klant vertelde dat er in Paramaribo oop Fraters{paters} uit Tilburg daar hun werk doen. Dat zie jij natuurlijk ook niet aan hun neus wie dat zijn, maar kom je ze toch tegen dan moet je ze de groeten doen van Zr.Wies vd Heuvel.
    Verder fijne paasdagen An en de rest hoor ik wel van jouw hotmail.
    XXXXXX mama

• 24 Maart 2005 - 14:43

Jeroen ('t Anker):

Nou Anne,

het klinkt bijna als een vakantie (of op z'n Surinaams WAKANTIE), maar je zult ongetwijfeld moeten werken hoor... Geniet er nog maar even van. Eenmaal terug begint het haastige en zware leven weer! gna gna gna...
    Laat snel weer wat horen, oké?

groetjes...

• 24 Maart 2005 - 15:34

Danielle:

Hoi Anne,
    even een groet vanuit een inmiddels regenachtig Nederland. Het is een paar dagen mooi weer geweest, maar uitgerekend vandaag gaat John op de fiets. Goede actie. Ik wens je fijne paasdagen. En alvast veel succes met de lessen.
    groeten van Danielle

• 24 Maart 2005 - 16:24

Mieke:

Heej meis,
    Klinkt goeeeddd!!
    Pak ze maar aan daar die kleine aapjes!!!

Kussieee Miekske

• 24 Maart 2005 - 16:57

Fenneke:

Hartstikke leuk zeg, om het zo allemaal te volgen. Zo te lezen heb je het erg naar je zin, houden zo!
    Groetjes X Fenneke

• 24 Maart 2005 - 17:49

Renzi:

hey anne!
    het klinkt allemaal super gaaf! heel veel plezier!

groetjes renzi

• 25 Maart 2005 - 18:39

Marissa:

heey anne
    een hele fijne paasvakantie!! en paasdagen!!! nog heel veel plezier daarzo met de andere meiden
    heel veel groetjes en kusjes van de fam streng

• 25 Maart 2005 - 19:42

Judith, Sandor En Kids:

Via Liesbet kreeg ik je web-adres en zodoende lees ik ook wat je daar allemaal uitvreet. Het klinkt allemaal erg gezellig en relaxed. Geniet er maar van, want het zal wel erg vlug gaan. Liefs van Judith

• 25 Maart 2005 - 20:16

Hylke:

Hey Juf,
    Geeft u ook bijles?
    Maar goed, interessant om te lezen waar je zit, en hoe het gaat. Ik hoop dat het lukt met de foto´s, want ben wel benieuwd hoe het daar uitziet(en of je al een beetje bruin bent)
    Wanneer ben je weer terug?
    Cheers en veel succes/plezier,

Hylke

• 26 Maart 2005 - 21:52

Jasmijn:

Heee Anne!
    Dit klinkt allemaal errug goed! Veel plezier in je paasvakantie en succes met de stage!! En geniet ervan daar! Maar zo te lezen doe je dat wel!!

Groetjes, Jasmijn

• 27 Maart 2005 - 08:01

Annefleur / David:

het is nu zondag eerste paasdag en zitten allemaal op jouw site te kijken. Je kunt leuk vertellen juf. We moeten regelmatig lachen om jouw praat.ik Annefleur mis je heel erg. een dikke kus van mij. En nu kom ik David,hebben ze in suriname ook SPONGEBOB? daar ben ik dol op.Dikke kus van mij.

• 27 Maart 2005 - 10:57

Lindsay:

Annie, hou jij m'n tassie ff vast, want die gozer wil met me dansen!!! Dat kennen ze daar vast niet, maar na deze 2 maanden zeker wel!! Vrolijk pasen in ieder geval. Goed om te horen dat het goed met je gaat. Geniet van je vakantie die je nu hebt en daarna begint het echte werk, wooooeeehoooeee!!!

Dikke kus, linds.

• 27 Maart 2005 - 15:14

Esther:

he anne
    leuk dat het allemaal zo goed gaat. hier in zuid-afrika is het ook geweldig. ik heb nu ook een week vakantie. geniet er lekker van en laat je niet pakken door een surinamer, sorry voor het woordgebruik!!! tot later

• 31 Maart 2005 - 13:29

Judith:

Heejz Anne!!!
    Ik lees dat je het er super naar je zin hebt..
    Ben wel een beetje jaloers hoor... hahahaha Geniet er maar lekker van en heel veel succes met je stage!
    Dikke xxx